Max Weber ( 1881-1961)
Burlesque #2
1909
Oil on canvas
Crystal Bridges Museum of American Art, Bentonville, Arkansas, 2005.21


When Max Weber returned to New York after three years in Paris, he applied some of the new European artistic approaches to subjects from American popular culture. The bold outlines, wild colors, and flattened shapes of Burlesque #2 echo work by Henri Matisse, while the disjunctive body parts recall Pablo Picasso’s Cubist painting style. Like these artists, Weber was interested in non-western art, and the faces of the women evoke African masks or Mesoamerican totems. Weber’s fresh artistic approach vividly expressed the modern entertainments of New York City.

Max Weber ( 1881-1961)
Burlesco Núm. 2
1909
Óleo sobre lienzo
Crystal Bridges Museum of American Art, Bentonville, Arkansas, 2005.21


Cuando Max Weber regresó a New York, después de haber estado en París por tres años, utilizó algunas de las nuevas técnicas artísticas de Europa para abordar el tema de la cultura popular estadounidense. Las marcadas líneas, los colores llamativos, y las figuras aplanadas de esta obra recuerdan las obras de Henri Matisse, mientras que las partes fragmentadas del cuerpo evocan el estilo cubista de Pablo Picasso. Al igual que estos artistas, el interés de Weber yacía en el arte que no provenía del occidente, y los rostros de las figuras femeninas semejan máscaras africanas o tótems mesoamericanos. La frescura de la visión artística de Weber expresaba vívidamente el entretenimiento moderno de la ciudad de Nueva York.