Emma Amos ( 1938 - 2020)
The Reader
1967
Oil on canvas
Crystal Bridges Museum of American Art, Bentonville, Arkansas, 2019.23
Contemporary Art Gallery

The Reader

ALICE WALTON: The beautiful painting, The Reader, is by a great artist named Emma Amos, who passed away in May, 2020 from complications of Alzheimer's. This painting was done in 1967, and is really one of her great early exploratory paintings, which she called attitude paintings.

When I first saw this painting, I was a little disturbed, and I couldn't figure out why. But the reality is, it shows a self-portrait actually of Emma reading a book, but it feels unfinished. [pause] It's not. The reality is it is an integration of abstract techniques with portraiture and makes it a very interesting multi-dimensional painting--but to me, it always has a friction about it.

Amos was prominent as an artist. She's African American. She grew up during the period of the feminist movement, and she was often at odds with feminism, because she felt the movement did not represent or fairly reflect the experiences of black women. And I'd never thought of that really, until I read this about Emma. The feminist movement did not really encompass much focus other than white women.

Emma was also a great educator and grew up in Atlanta, Georgia. She was very well educated. She had three degrees and taught at Rutgers University in New Jersey. She was a powerful force in the New York art scene throughout her career. She did experience racism and sexism in the art world, and she drew on her own living experiences and African American culture in her work.

[End of Stop]

Emma Amos ( 1938 - 2020)
La lectora
1967
Óleo sobre lienzo
Crystal Bridges Museum of American Art, Bentonville, Arkansas, 2019.23
Contemporary Art Gallery

La lectora

ALICE WALTON: Esta bella pintura, La lectora, se debe a la gran artista Emma Amos, que falleció en mayo de 2020 por complicaciones de la enfermedad de Alzheimer. Fue realizada en 1967 y es una de sus obras de exploración temprana, a las que llamó pinturas actitudinales.

La primera vez que la vi, me resultó algo perturbadora, pero no supe definir por qué. La realidad es que muestra un autorretrato de la artista leyendo un libro, pero parece inacabado. [Pausa] No lo está. Se trata de una integración de técnicas abstractas con el género del retrato, de manera tal que aparece como un cuadro muy interesante multidimensional. Para mí, sin embargo, transmite una cierta fricción.

Amos fue una artista destacada. Es afroestadounidense. Creció durante el período del movimiento feminista y con frecuencia estuvo en desacuerdo con él, porque sentía que no representaba o no representaba de una manera justa las experiencias de las mujeres negras. Nunca había pensado en aquella realidad, hasta que leí esto sobre Emma. El movimiento feminista no atendía, realmente, las necesidades de las mujeres que no fueran negras.

Emma también fue una gran educadora y creció en Atlanta, Georgia. Ella misma tuvo una importante formación. Obtuvo tres diplomas y enseñó en Rutgers University, Nueva Jersey. Fue una influencia significativa en la escena artística de Nueva York durante toda su carrera. Vivió el racismo y el sexismo en el mundo del arte, y tomó inspiración para sus obras de sus propias experiencias y las de la cultura afroestadounidense.

[Fin de la parada]