Joan Mitchell ( 1925 - 1992)
Untitled
1952-1953
Oil on canvas
Promised Gift to Crystal Bridges Museum of American Art, Bentonville, Arkansas
Contemporary Art Gallery

Untitled

ALICE WALTON: So if I had to pick top five paintings, I know that Joan Mitchell's great painting from 1952 to ‘53 would be one of those. And it has a quite an interesting story behind it. So Joan Mitchell is the only woman included in the major Abstract Expressionist artists from the ‘50s and ‘60s. She was one tough lady because the Ab Ex group were pretty macho and pretty rough. They all hung out in a bar called the Cedar Tavern, and Joan hung with the best of them.

But I got to live with this great Joan Mitchell in my house for several years until the museum opened. And it's one of the most important paintings in my own life. And I actually, I was asked to give a talk at the University of Arkansas to the graduation class. And I picked this painting as the subject of my talk called, “Creating Harmony from Chaos,” because that's what this painting is to me.

I think it's really one of the most beautiful pieces of art I've ever seen. And I can't ever decide if it's a ballet dancer or if it's music or if it's poetry, but it's sheer energy. And I love that about this. Joan Mitchell called these "remembered landscapes." And if you would like a great book on a great artist, I'll give you two ideas. One is the biography on Joan Mitchell, and the other is a little juicier and about five or six of the great women artists of that period called Ninth Street Women.

[End of Stop]

Joan Mitchell ( 1925 - 1992)
Sin título
1952-1953
Óleo sobre lienzo
Promised Gift to Crystal Bridges Museum of American Art, Bentonville, Arkansas
Contemporary Art Gallery

Sin título

ALICE WALTON: Si tuviera que elegir las cinco mejores pinturas, sé que la maravillosa obra de Joan Mitchell, realizada entre 1952 y 1953, sería una de ellas. Además, tiene una historia interesante. Joan Mitchell es la única mujer incluida entre los principales artistas del expresionismo abstracto de las décadas del 50 y 60. Era, sin duda, una mujer fuerte, pues el grupo de los expresionistas abstractos estaba dominado por hombres y el ambiente podía ser hostil. Se reunían en un bar llamado Cedar Tavern; Joan se juntaba con los mejores de ellos.

Tuve la suerte de vivir con esta increíble obra de Joan Mitchell en mi casa por varios años, hasta la apertura del museo. Y es una de las obras más importantes de mi vida. Cuando me invitaron a la Universidad de Arkansas para dar una charla en la ceremonia de graduación, elegí esta pintura como tema de la presentación, titulada, “Crear armonía del caos”, porque esto es lo que ella significa para mí.

Sinceramente, creo que es una de las obras de arte más bellas que he visto. No puedo decidir si es una bailarina de ballet, si es música o poesía, pero sí que es pura energía. Y me encanta eso de la obra. Joan Mitchell las llamó “paisajes recordados”. Si quisieran leer un libro estupendo sobre una gran artista, les puedo recomendar dos. Uno es la biografía de Joan Mitchell y el otro es más jugoso, sobre cinco o seis de las estupendas artistas mujeres de aquel período, titulado Ninth Street Women.

[Fin de la parada]