Fritz Scholder ( Luiseño, 1937 - 2005)
Indian Land #4
1980
Acrylic on canvas
Crystal Bridges Museum of American Art, Bentonville, Arkansas, 2018.1
Contemporary Art Gallery

Indian Land #4

ALICE WALTON: Fritz Scholder is one of our great Indigenous artists. He died in 2005, born in '37. He really was at the forefront of the first Native American contemporary art, to be noticed and displayed in museums. This great painting, Indian Land #4, is really all about the place of Native America in nature, in the land, owning this country, and the displacement of native people from the very land that they grew up on and that they considered theirs.

His art broke from traditional Indigenous forms, employing both abstraction and gestural painting. Fritz is probably one of the two or three most well-known Indigenous artists from a California tribe, and in '64, he began teaching at the newly formed Institute of American Indian Arts in Santa Fe, a hugely influential institution on contemporary Indigenous art.

Fritz believed and often said that most minorities have a homeland somewhere, a place that's theirs. "The Indian has a homeland that is possessed by another dominant culture." That has psychologically very strange ramifications. If you look at Indian Land #4, you can literally feel the displacement in the artwork and the sense of being there, but not necessarily grounded.

[End of Stop]

Fritz Scholder ( Luiseño, 1937 - 2005)
Territorio indio n.º 4
1980
Acrílico sobre lienzo
Crystal Bridges Museum of American Art, Bentonville, Arkansas, 2018.1
Contemporary Art Gallery

Territorio indio n.º 4

ALICE WALTON: Fritz Scholder es uno de nuestros geniales artistas indígenas. Falleció en 2005, había nacido en 1937. Estuvo en la vanguardia de la primera ola del arte contemporáneo nativo americano; fue reconocido y su obra se expuso en museos. Esta maravillosa pintura, Territorio indio n.º 4, trata sobre el lugar de los pueblos nativos de Estados Unidos en la naturaleza, en la tierra, el sentido de pertenencia a este país, y el desplazamiento de los indígenas de la tierra en la que crecieron y que consideraban propia.

Su arte representa un quiebre en las formas indígenas tradicionales, y emplea tanto la abstracción como la pintura gestual. Fritz probablemente sea uno de los dos o tres artistas indígenas más reconocidos de una tribu de California. En 1964, comenzó a dar clases en el recientemente formado Institute of American Indian Arts, de Santa Fe, una institución ampliamente influyente en el ámbito del arte indígena contemporáneo.

Fritz creía y afirmaba con frecuencia que, por lo general, las minorías tienen una tierra natal en alguna parte, un lugar que les pertenece. “Un indígena tiene una tierra natal poseída por otra cultura, que es dominante”. Eso tiene, psicológicamente, ramificaciones muy extrañas. Al observar Territorio indio n.º 4, puede sentirse el desplazamiento en la obra y la sensación de estar allí, pero no necesariamente arraigado.

[Fin de la parada]